Het vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Gabriëlle Groenveld - WaarBenJij.nu Het vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Gabriëlle Groenveld - WaarBenJij.nu

Het vrijwilligerswerk

Door: Gabriëlle

Blijf op de hoogte en volg Gabriëlle

27 November 2011 | Vietnam, Hanoi

Hallo! Weer een berichtje uit Vietnam.

Vandaag is het alweer mijn laatste dag in Vietnam! Ik zit nu gezellig in een backpackershostel in Hanoi waar ik gisteren ben aangekomen. Eigenlijk zou ik vandaag pas aankomen in Hanoi, maar Jacky en ik hebben the middle of nowhere een dagje eerder verlaten. Zij vertrekt vandaag weer huis. De andere meiden gaan nog 2 weken bij het vrijwilligersproject aan de gang. En ik ga morgen naar Laos!!



De afgelopen twee weken waren echt heel leuk, hele leuke en mooie ervaring. We gingen maandag de 14e met het busje richting Tay Dang, naar het guesthouse en het vrijwilligersproject. We waren zo benieuwd wat we zouden aantreffen daar na de verhalen op het internet.. eigenlijk viel het reuze mee! Het guesthouse was prima, er waren een paar winkeltjes in de buurt om de nodige spullen/eten te kopen en er was een meer tegenover het guesthouse. Het enige minpunt was een te hard bed, het matras voelde aan als een houten plank. Maar we hebben nog wat dekens kunnen regelen die het bed een beetje zachter maakten. Uiteindelijk raak je ook aan deze dingen gewoon gewend.

Nadat we ons hadden gesetteld in de nieuwe kamer gingen we de omgeving verkennen. We reden naar het weeshuis waar ik de komende twee weken zou komen te werken samen met Jacky, Bo en Marieke. Chris kwam bij een ander project terecht in de buurt. Daarna werd ons nog laten zien waar de grote supermarkt was waar we meteen wat grote inkopen konden doen.

Dinsdag begonnen we dan bij het weeshuis, wat nog best spannend was. We hadden totaal geen idee wat we zoal de hele dag konden gaan doen. Gelukkig hadden we de eerste paar dagen een gids mee die er voor de vragen en vertalingen was. Het was ook wel weer lekker dat hij terug ging, want een vietnamees die engels spreekt met een moeilijk verstaanbaar accent is nog best vermoeiend. Uiteindelijk zag de dag er als volgt uit: Ik fietste naar het weeshuis (ongeveer 5 km.) waar we om 8.30 begonnen. Tot 10.00 moesten Jacky en ik de kleintjes vermaken (3 t/m 6 jaar ongeveer). Toen we daar de eerste dag aankwamen hadden ze helemaal geen leuke spullen om mee te spelen. Wij hebben wat dublo, tekenspullen en klei gekocht. Ze vonden het geweldig. Met de dag raakten ze steeds meer gewend aan ons en vonden ze het helemaal leuk als we kwamen (tenminste zo zag het eruit haha). We konden natuurlijk niet met elkaar praten maar de aandacht die ze van ons kregen is al heel belangrijk. De vrouwen die bij het weeshuis werken zijn namelijk niet zo sociaal met de kinderen en doen helemaal niets met ze. Het waren echt schatjes die kleintjes.
De eerste twee dagen hebben we nog geholpen bij het klaarmaken van de lunch voor de ouderen (18+). Deze mensen kunnen niet op zich zelf wonen omdat ze lichamelijk en/of verstandelijk gehandicapt zijn en verder niemand hebben. Ik vond het wel leuk om te helpen daar, af en toe kwam er weer een gek vrouwtje aan die hele verhalen wilde vertellen ook al kon ze niet praten. Maar na deze twee dagen was de lunch elke keer al klaar als wij aankwamen en konden dus niet meer helpen. Rond 10.30 hielpen we bij de lunch voor de kinderen. Tafels en stoelen klaar zetten + het eten op de tafels zetten. Daarna hadden we zelf pauze, 3 (!!) uur lang. De kinderen gaan namelijk in deze tijd lunchen en slapen.
Om 14.00 gaven Jacky en ik engelse les aan een klas van ongeveer 8 kinderen tussen de 12 en 18 jaar. Dit wisselde nog wel eens, opeens zaten er soms nieuwe kinderen bij en een andere keer moesten sommige 's middags naar school in het dorp. Het was wel vervelend dat het niveau verschil van engels zo groot was tussen de leerlingen. Maar Jacky en ik deden ons uiterste best voor een zo goed mogelijke les. Soms voelde ik me wel stom omdat ik zelf ook geen ster ben in engels haha, maar ik vond het wel heel leuk om te doen!
Verder vermaakten we ons met de kids buiten en af en toe geholpen bij het maken van tandenstoker pakketjes. Dit was een activiteit in het weeshuis die de kinderen bijna dagelijks deden.
In het weekend hebben we eigenlijk niet zo veel gedaan. Een beetje gefietst en bij het meer gelegen in de zon. Verder was er niet veel te doen. We waren trouwens 16.00 klaar met werken en gingen dan weer terug naar het guesthouse. Hadden om 18.00 dinner, daarna wat gelezen, gepuzzelt en af en toe een wasje gedraaid en dan te bed. Want er was niets anders te doen haha. Maar ik vond het wel lekker hoor voor 2 weken!! Twee weken waren voor mij dan ook wel genoeg. Omdat ik nu weer lekker verder ga reizen. Het was dus een hele leuke tjd! Oja nog een grappig ding: een meisje met het syndroom van down vond dat ik dik was (de gids vertaalde het) en een ander meisje wrijfde over m'n buik en zei: Baby. Hahaha, gekke mensen.

Gisteren dus weer hier naar Hanoi gereden. Vandaag doe ik eigenlijk niet zo veel...heb nog 2 boeken gekocht zodat ik wat te lezen heb de komende tijd. Verder ga ik 10 december naar de Full Moon Party in Thailand en ben dat aan het regelen. Morgenochtend om 6.30 word ik opgehaald door de taxi en vlieg om 9.30 naar Vientiane, Laos. Daar is Bianca al en gaan we een weekje samen reizen door Laos. Beide zijn we deze week jarig dus kunnen we het gezellig samen vieren! Dan wil ik met de boot naar Thailand, Chiang Mai bezoeken en per vliegtuig naar het zuiden.

Heb het gevoel dat ik nog veel vergeet te vertellen haha. Dus als je nog graag iets wil weten dan vraag je het maar. En de foto's komen ook zeker nog.

Een fijne zondag allemaal!!

X Gab

  • 27 November 2011 - 09:27

    Sasja:

    Heee Gab! Wat een onwijs leuke berichten uit Azie. Ik kon niet stoppen met lezen haha. Je schrijft leuk! Mooi om te horen dat alles goed met je gaat, en dat je het naar je zin hebt. Het lijkt me wel vervelend als je niet of slecht met taal kan communiceren, maar met handen en voeten kom je ook ver denk. Mooie foto's ook! Morgen naar Laos dus, spannend! Hopen dat daar het bed beter is haha. Wat ik me afvraag; is het eten daar lekker, of eet je echt de meest rare dingen? Nou heel veel succes en plezier meid! kus

  • 27 November 2011 - 10:14

    Henk Timmer:

    Bedankt voor je leuke berichtgeving met foto's, we gaan 20 maart 2012 zelf vietnam ontdekken en zijn ons aan het voorbereiden. Ik tenminste, mijn vrouw doet er in het algemeen heel weinig mee/aan. We hebben al heel veel landen bereisd. Groetjes en nog veel plezier,

    Henk.
    ps Nog een mooie gezellige verjaardag gewenst.

  • 27 November 2011 - 11:40

    Rosa:

    Hi Gab!
    Wat heb je weer een leuk verhaal geschreven! :)
    Jeetje een hard bed lijkt me echt niet lekker haha! gelukkig was het dan maar tijdelijk:P
    Jij dik? en zwanger? haha! gekke mensen daar!
    Heel veel plezier in Laos!! en alvast gefeliciteerd natuurlijk! wel raar hoor dat je dan daar zit!! maar ook wel weer een bijzondere ervaring voor jou! :)
    K zag dat je ook op FB alweer heb gereageerd, ga dat nu even kijken hihi!
    Succes en heel veel plezier nog verder!!
    Liefs x x x

  • 27 November 2011 - 11:42

    Milou:

    Hee Gab! Wat klinkt het weer allemaal leuk en bijzonder! Je schrijft inderdaad heel erg leuk! Hahaha jij dik? Of ben je gewoon daar stiekem heel veel aangekomen, haha! Wacht weer met smart op je volgende bericht! X

  • 27 November 2011 - 14:16

    Ome Albert:

    hooi gabrie wel leuk zo dar in vietnam. ik pas zekker niet in die tunnuls.ha ha .ben ook zo groot he.en je ziet daar dat wij in nederland nog zo slecht niet hebben.hier gaat het heel goed az staat5 al eenheletujd boven aan.verder tot gouw in dec.?groetjes van marina en kevin

  • 27 November 2011 - 17:05

    Merel:

    Hi lieve gabb!

    Wat een leuk verhaal weer :D
    Een hard bed lijkt me ook niks nee! Gelukkig moest je er niet heel lang op liggen!
    Maar heel veel plezier in Laos, geniet ervan!!
    Zal vast ook een mooie ervaring zijn daar!

    Dikke kuss xxx

  • 27 November 2011 - 20:50

    Lenie:

    hallo meis

    ik denk niet dat ik hoef te vragen hoe het met je gaat de berichten zijn allemaal positief.
    Wat kan je leuk schrijven zeg.zal aan de pepernoten denken
    wacht met spanning af op nog meer mooie foto,s
    begin je wel te missen hoor(behalve de was]
    jE KOMT TOCH WEL ALLEEN THUIS HE HAHA

  • 27 November 2011 - 20:51

    LENIE:

    ZOU HET NOG VERGETEN MAAR DE GROETJES VAN PAPA EN MAMA
    EN DOE VOORZICHTIG HE EN NOG EEN PRETTIGE TIJD VERDER IN AZIE
    DIKKE KUS VAN ONS

  • 28 November 2011 - 12:15

    Lianne:

    Hey Tjappie!!
    Leuk verhaal hahaha! dat vrijwilligerswerk klinkt echt super, zo heb je het gelukkig ook ervaren:)
    haha jij en dik, aparte combinatie;p Je bent nu als het goed is al in Laos..hoop dat je daar ook mooie dingen mee gaat maken! met die fullmoon party moet dat zeker goed komen!

    En net als je moeder mis ik je ook al hoor, gelukkig ben je over een maandje alweer terug! dus voor je t weet zit je weer in t saaie Nederland dus geniet er nog volop van daar!!!!

    xxxx

  • 28 November 2011 - 12:42

    Nanna:

    Hey lieverd!

    Wat heb je weer een mooi verhaaltje geschreven! Erg indrukwekkend wat je allemaal mee maakt daar, klinkt echt super hoor!!
    En je zal nog heel wat mooie dingen gaan mee maken ook! Geniet ervan in Laos, en ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt :)

    Dikke kus x x x

  • 28 November 2011 - 17:40

    Agetha:

    Wat een mooie verhalen. Een hele ervaring zo in het weeshuis, en de kinderen allemaal zo blij dat ze eens bezig gehouden werden.(heel zielig voor ze dat jullie weer zo gauw weg gingen.)
    Maar ja, jullie willen ook veel van de omgeving zien.
    Voor morgen een hele fijne en leuke verjaardag met je reisgenoot.
    Is weer eens wat anders dan thuis je verjaardag vieren.
    Groetjes Siem en Agetha

  • 29 November 2011 - 09:15

    Shalina:

    Hey meis, Wat een gave verhalen! Ik hoop dat het rondreizen je ook gaat bevallen.
    Leuke verhalen over het weeshuis! Je hebt dus goed werk verricht:) hihi.
    Nou meid ik wens je heel veel plezier met je reis en natuurlijk vandaag met je verjaardag! Maak er een leuke dag van, maar ik denk dat dat daar wel gaat lukken!
    Tot snel weer!
    Liefs x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Gabriëlle

Reis door Azie

Actief sinds 13 Okt. 2011
Verslag gelezen: 675
Totaal aantal bezoekers 15140

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2011 - 23 December 2011

Reis door Azie

Landen bezocht: